Facelifting

Najczęstszym wskazaniem do przeprowadzenia liftingu są opadające policzki, których skóra zaczyna zwisać i  pogłębiać fałdy nosowo-wargowe. Zabieg warto rozważyć także wtedy, kiedy pojawią się na twarzy liczne zmarszczki lub nadmiar luźnej, pofałdowanej skóry na szyi – wtedy owal twarzy jest zaburzony, a pacjentka sprawia wrażenie zmęczonej.

Zadaniem liftingu twarzy jest przywrócenie młodego wyglądu, usunięcie nadmiaru skóry, spłycenie zmarszczek, które występują najczęściej w dolnej części twarzy. Przeprowadzany jest u kobiet, choć współcześnie coraz częściej u mężczyzn.

Zabieg
Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym. Chirurg naciąga skórę w kierunku górno-tylnym, a jej nadmiar zostaje usuwa. Skóra zostaje zszyta, a do rany zakładane są cienkie dreny. Nacięcia są usytuowane na granicy włosów lub we włosach, przed i za małżowiną uszną.  Po wygojeniu blizny stają się praktycznie niewidoczne. Dzięki zabiegowi wygląd twarzy ulega zdecydowanej poprawie i usunięte zostają oznaki starzenia się.
Nie zawsze jest konieczny pełen lifting twarzy. Czasami wystarczą zabiegi częściowe: policzków, czoła lub szyi.

Po operacji
Pobyt w klinice to zazwyczaj 2 doby. Dolegliwości zwykle są niewielkie i nie wymagają stosowania silnych leków przeciwbólowych. Twarz jest nieco obrzęknięta i zasiniona, co nie powinno budzić niepokoju. W tym czasie wskazane są chłodne okłady. Szwy usuwane są po około 7 dniach po zabiegu.

Możliwe powikłania:
wystąpienie krwiaka,
infekcja,
uszkodzenie nerwów,
zaburzenie czucia,
martwica skóry.

Najczęstsze powikłanie to pooperacyjne krwawienie, które może doprowadzić do powstania krwiaka pod skórą policzka lub szyi. Objawia się on dużo większym obrzękiem i zasinieniem. Wymaga rewizji rany i ewakuacji  krwiaka, co oznacza ponowną operację, którą należy przeprowadzić możliwie jak najszybciej. Wówczas poza dużym, lecz przejściowym zasinieniem nie ma żadnych innych konsekwencji.

Ostateczny efekt zabiegu widoczny jest po trzech miesiącach, a utrzymuje się około 5 lat. W razie konieczności zabieg można powtarzać.